Snälla, väx upp?

Okej, nu är det dags att handskas med detta med. Folks otroliga omognad. Som jag faktiskt stött på rätt mycket under den senaste tiden och inte minst idag. Det kan vara allt ifrån att bete sig omoget eller göra omogna saker. Ett exempel jag kan ta upp är när jag, Idah och Elin satt i matsalen idag så flög ett suddi, en kork till en penna och själva pennan emot oss. Missade med marginal men i alla fall, det är otroligt omoget att sitta och kasta saker på andra. Snälla, går folk på dagis eller högstadiet? Ibland undrar man. Visst kan man dra sin egna gräns mellan det som är moget eller inte alls så moget. Men jag har insett hur tydligen den gränsen egentligen är. Det behöver inte ha med folks ålder att göra, vissa växer aldrig upp. Folk i sexan kan vara otroligt mogna medan folket i nian inte alls är lika mogna. Vad kan det bero på? Har de blivit påverkade av föräldrarna? Det kan man väl inte direkt peka ut.
Vissa kanske bara spelar omogna för att få folk att skratta, men håller man sig till en viss grad är det väl acceptabelt. Men skulle det gå överstyr så är det inte alls okej längre. Man kan ju inte bete sig hur som helst längre, vi leker inte i sandlådan längre. Folk som är allmänt (ofta) omogna, ta er i kragen och ordna till era liv! Allt är ingen lek längre, folk uppskattar inte alltid era dumma upptåg.

Förresten, är det coolt och "moget" att kaxa upp sig emot någon som är äldre och försöka trycka ner personen? I mina ögon är det inte det. Man är varken cool eller mogen för att man gör det. Det kan få andra att bara se ner på en tack vare beteendet. Inte heller ger det status. Varför gör folk så? Vill de att folk ska se dem som äldre? Vill de fejka sin ålder? Vara äldre än var deras fysiska ålder? Fråga inte mig, jag vet inte. Men ibland känns det som att det är så. Vilket jag anser är bara störande och onödigt. 
En annan sak är att sprida falska rykten om andra. Säga att de har gjort så och så, men sanningen är att det inte alls är så. Ljuger man för andra för uppmärksamhet som t.ex Dennis K gjorde, då är man inte mogen för fem ören. Det vill inte jag kalla att ha alla hästarna hemma. Men som sagt, man får ha sina egna åsikter om det hela. Men vägrar man växa upp... ja då är det bara synd om en. Men det beror också på.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0